Metas nya betalningsalternativ väcker debatt i Sverige
Publicerad augusti 29, 2025
Publicerad augusti 29, 2025
Meta har introducerat en ny betalningsmodell i Sverige som kräver att användare antingen betalar 75 kronor i månaden för ett reklamfritt Facebook, eller accepterar att bli spårade för att möjliggöra riktad reklam. Denna förändring har väckt starka reaktioner och debatt kring användarnas rätt till integritet.
Svenska användare får vid inloggning nu tre alternativ: att betala för att slippa annonser, tillåta Meta att använda deras personliga uppgifter för riktad annonsering, eller välja ”mindre anpassade annonser” där viss data används i mindre omfattning. Detta markerar ett betydande skifte i hur sociala medier finansieras.
EU-kommissionen granskar Metas nya modell under den nyligen implementerade Digital Markets Act (DMA). Redan tidigare har företaget fått böta 2,2 miljarder kronor för att modellen inte följer lagstiftningen. Trots att Meta överklagat beslutet hotas de av dagliga böter tills förbättringar genomförs. Även företag som Apple och Google står under liknande granskning.
Kritik har riktats mot modellen, där många menar att användarna inte har ett verkligt val. Antingen betalar man, eller så avstår man sin data. Diskussionen rör sig i grunden om rätten till personlig integritet på nätet och vad det innebär för användarna.
Det nya systemet tvingar svenska användare att tänka på sina digitala fotavtryck. Att slippa annonser kostar pengar, medan att undvika betalning innebär att man godtar att Meta samlar in och använder ens data för annonsering.
Vanliga frågor kring Metas betalningsmodell inkluderar kostnaden för ett reklamfritt Facebook, vilket är 75 kronor per månad, samt vad som sker om man väljer att bli spårad: ens data används för att anpassa annonser och innehåll. Enligt Metas modell finns det inget alternativ för ett Facebook utan spårning utan betalning.
EU:s hot om böter beror på att modellen anses strida mot Digital Markets Act, som syftar till att skydda användarnas rättigheter och valfrihet. Det som gäller för Facebook gäller även för Instagram, där liknande alternativ har införts.