Bankernas framsteg mot bedrägerier och fortsatt arbete kvarstår
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Bankföreningens senaste rapport visar att insatser mot bedrägerier har haft en märkbar positiv effekt. Trots detta kvarstår utmaningar som måste adresseras för att ytterligare skydda kunderna.
Idag möter regeringen representanter från ledande banker och polisen för att diskutera framstegen i bekämpningen av bedrägerier. ”Bankernas arbete för att motverka bedrägerier har gett tydliga resultat”, säger hon.
Enligt statistik från polisen har vinsterna från telefonbedrägerier minskat med 40 procent mellan 2023 och 2024 och nedgången fortsätter under 2025. Bankerna presenterade ett åtgärdspaket våren 2024, med nästan alla åtgärder genomförda.
Förbättringar inom utfärdandet av mobilt bank-id och införandet av beloppsbegränsningar vid betalningar har visat sig vara effektiva, men det finns fortfarande åtgärder som måste vidtas för att öka kundskyddet.
Bankföreningen föreslår även att bankerna ska ges möjlighet att blockera Swish vid misstänkt missbruk samt att dela information om penningmålvakter mer effektivt med polisen. Dessutom önskar man en statlig e-legitimation och ett register för ställföreträdare.
Finansmarknadsminister Niklas Wykman uppmanade bankerna i november 2024 att investera av sina vinster för att förbättra skyddet mot bedrägerier. Han påpekade att bristande åtgärder kan medföra kostnader, exempelvis för att öka tillgängligheten till kundtjänst och förbättra IT-systemen.