Att engagera unga i STEM: nya perspektiv och metoder
Publicerad september 4, 2025
Publicerad september 4, 2025
Sverige står inför betydande samhällsutmaningar, som klimatförändringar och digitalisering, vilket ökar behovet av ingenjörer och forskare. Trots detta är det en utmaning att få unga att intressera sig för naturvetenskapliga ämnen. Nya strategier diskuteras för att vända denna trend.
Under ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv framkom att 70 procent av företagen upplever brist på kompetens, vilket gör rekrytering till en svårighet. ”Sju av tio företag uppger att det är brist på den kompetens som efterfrågas och var fjärde rekryteringsförsök misslyckas helt”, säger en moderator från Svenskt Näringsliv.
Ulrika Sultan, teknisk didaktikforskare vid Chalmers, påpekade att intresse för STEM-ämnen ofta betraktas som en självklar förutsättning. Hon menar att intresse är flyktigt. ”Intresse är inte något stabilt utan förändras över tid”, säger hon.
Selma Hodzic, ordförande för Girls in STEM, lyfte vikten av att bygga nätverk och stärka ungas självförtroende. ”Bara att vi får in fler tjejer och att vi kan stärka deras självförtroende på något sätt kommer ju ge jättemycket”, framhåller hon.
Elin Ek, författare och tv-producent, betonar bristen på kommunikation mellan skola och näringsliv. ”Det är som att ni skriker efter arbetskraft… och ändå så är det enorma glapp”, säger hon. Hon efterlyser också nya angreppssätt för att fånga ungas intresse för STEM.
Åsa Manelius, vd för Novavax, beskriver den akuta kompetensbristen inom läkemedelsindustrin. ”Vi ser brist i alla våra områden. Vi behöver forskare, ingenjörer, processtekniker och laboratoriepersonal”, säger hon.
Anders Österlund från Ericsson belyser att företaget har rekryterat många unga, men att det fortfarande är en utmaning att hitta rätt kompetens. ”Det tar tid. På vissa områden är det jättetufft att hitta rätt kompetens”, förklarar han.
För att lösa bristen på STEM-kompetens krävs långsiktiga insatser. Panelen enades om att det inte räcker med kortvariga kampanjer. ”Framtiden skapas och formas i samspel med individens vetenskapliga kapital”, säger en forskare.