Framgångssagan bakom MAX – En resa från utmaningar till miljonomsättning
Publicerad september 24, 2025
Publicerad september 24, 2025

Richard Bergfors har styrt hamburgerkedjan MAX sedan 2002 och har under sin ledning sett företaget växa från 34 till 200 restauranger. Omsättningen har ökat från 400 miljoner till nästan sex miljarder kronor. Trots framgångar har Bergfors också mött kriser, som den hygiengranskning som ställde företaget inför prövningar.
Vid hans inträde som vd var MAX en betydligt mindre aktör på marknaden. Hans ambition var att leda företaget under fem till sex år, men tiden har visat sig vara mycket mer givande och han stannar kvar som styrelseordförande för att fortsätta utveckla verksamheten.
En av hans största prestationer var att MAX lyckades konkurrera ut McDonalds i Norrland, vilket han beskriver som en betydande milstolpe. Bergfors påminner om svårigheterna i att etablera en restaurang på Hamngatan 2004 där många misslyckats, men där MAX ändå lyckades och överlevde.
Pandemin har varit en tuff period för företaget, där förluster uppgick till flera hundra miljoner kronor. Hygiengranskningen av Aftonbladet var också en svår tid för personalen, som kände sig felaktigt behandlade. Bergfors menar att företaget kom ut starkare efter dessa utmaningar.
Han efterlyser mer stabila och långsiktiga spelregler för näringslivet, särskilt med avseende på arbetsgivaravgifter, då kostnaderna för personal är en stor utmaning. Trots att han lämnar vd-posten, kommer han att förbli aktiv i företaget och fokusera på expansion och nya projekt inom branschen.
Bergfors avfärdar tankar på att gå in i en ny karriär, men har istället planer på att starta ett hotell- och restaurangkoncept i Frankrike samt ett projekt i Stockholm. Han säger: ”Det blir inga fulltidsjobb utan mer hobbyprojekt, eftersom jag brinner för restaurang- och hotellbranschen.”