Sveriges STEM-strategi: Utmaningar och möjligheter
Publicerad september 25, 2025
Publicerad september 25, 2025

Sverige har nu en ny STEM-strategi som syftar till att öka fokus på matematik, teknik och naturvetenskap i skolorna. Detta initiativ mottas positivt, men näringslivet betonar behovet av konkret handling. ”Jag kan inte nog understryka hur viktigt det här arbetet är”, säger hon.
Trots långvariga diskussioner om bristen på elever som väljer STEM-ämnen, finns det stöd för den nya strategin. Regeringen har även bildat en delegation för att implementera den.
”Vi är jätteglada över strategin och dess tydliga mål”, säger hon.
Strategin har tre centrala mål som inkluderar att öka antalet högpresterande elever i matematik och att fler ska studera på naturvetenskaps- och teknikprogrammen.
”Det är problematiskt att teknikprogrammet inte ska öka i någon av Sveriges regioner”, säger hon.
Delegationens uppdrag handlar om att identifiera hinder för elever att välja STEM-ämnen och att samordna insatser.
”Vi ska jobba med att stärka samordningen och samverkan med aktörer som arbetar med frågorna”, säger hon.
Maria Nilsson, statssekreterare, påpekar att strategin lägger en solid grund för det fortsatta arbetet.
”Vi har nu en STEM-delegation och tre tydliga målsättningar”, säger hon.
Det finns kritik mot att regeringen inte får luta sig tillbaka efter att ha introducerat strategin. Reformtempo är avgörande för att STEM-ämnen ska bli en del av utbildningssystemet.
”Vi måste ha en strategi som premierar kunskapsinhämtning och motverkar betygsinflation”, säger hon.
Pia Sandvik påpekar att delegationens roll är avgörande men att de inte kan göra allt själva.
”Det är viktigt att stärka matematikens ställning i grundskolan”, säger hon.
För att nå målen måste gymnasieskolan anpassas till näringslivets behov.
”Det finns en stor risk med statliga regelverk som inte är samordnade”, säger han.
Det är också centralt att öka antalet studenter på högskolornas STEM-program samt genomströmningen.
”Vi måste säkerställa att universiteten förmedlar relevanta kompetenser”, säger han.
Attitydförändringar är nödvändiga för att öka intresset för STEM.
”Det är vanligt att lärare och föräldrar varnar för att läsa STEM-ämnen”, säger han.
Trots detta visar en undersökning att ungdomarna är positiva till naturvetenskap och teknik.
”Ingenjör är ett av de mest eftertraktade yrkena bland unga”, säger han.
STEM-delegationens arbete är fortfarande i sin linda och konkreta förslag är ännu inte presenterade.
”Det är avgörande att vi snabbt går från ord till handling”, säger hon.