Handelspolitikens konsekvenser: Utmaningar för svenska företag
Publicerad december 20, 2025
Publicerad december 20, 2025

Under ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv yttrade Carl Bildt: ”Den grundläggande tullsatsen är högre än vad den har varit sedan 1930-talet med de negativa effekterna som det leder till. Och så kommer det att förbli.”
Han varnade för att situationen kan bli värre och att företagen måste anpassa sina strategier för att klara av Donald Trumps tullar som infördes 2025.
”Jag tror att vi får koncentrera oss på att göra vårt eget,” påpekade han under en paneldiskussion.
Det turbulent år som följde på Trumps utropande av ”Liberation Day” den 2 april 2025 har påverkat relationen till EU. Företagsrepresentant Anna Stellinger framhöll:
”USA:s höjda tullar och olika ”dealer” har skakat om hela världen, inte minst relationen till EU.”
Stålproducenter som SSAB har drabbats hårt av de nya handelshindren, vilket Viktor Strömberg förklarade:
”Det som har varit mest utmanande under året har varit förändrade beslut hela tiden.”
Keika Lee från IKEA beskrev hur företaget tvingats ompröva sin strategi på grund av de nya ekonomiska villkoren:
”Vi vet att varje krona spelar roll och har därför de senaste åren jobbat jättehårt med att sänka priserna.”
Lee betonade vikten av stabilitet för att kunna hålla låga priser och förklarade att man måste öka lokal produktion för att minska riskerna i värdekedjan.
”Det är inget som man gör över en natt,” säger hon.
Hon nämnde att trots att importören generellt betalar tullen, påverkas även IKEA av kostnadsökningarna:
”Det kommer att vara mycket utmanande att fortsätta göra så i längden.”
Sara Övreby på Google uttryckte oro över den digitala konflikten mellan USA och EU och dess påverkan på teknikmarknaden:
”Om Europa och USA verkligen stänger ner mellan sig, då får Europa inte tillgång till den senaste tekniken längre.”
Bildt menar att Europa måste hitta sin egen väg och undvika att falla in i en smickrande politik:
”Vi bör inte anamma den hypersmickrande politiken som vi har sett på sina håll.”
Sammanfattningsvis har 2025 präglats av osäkerhet och utmaningar för företag av alla storlekar, vilket Anna Stellinger sammanfattade:
”Osäkert, lärorikt, utmanande och som en torktumlare.”