Endast eldrivna lastbilar introduceras på den svenska marknaden
Publicerad Juni 7, 2025
Publicerad Juni 7, 2025
Med introduktionen av den elektriska lastbilen S-eWay tar IVECO och Hedin Nordic Truck ett betydande steg mot att uppnå utsläppsfri godstransport i Sverige. Denna lastbil erbjuder en räckvidd på upp till 400 kilometer, snabb laddning och anpassningsbarhet för både distribution och specifika uppdrag inom bygg- och anläggningsbranschen.
Denna lansering representerar en viktig del av IVECO:s strategi för en grön omställning i Sverige. S-eWay stöder snabbladdning på upp till 350 kW och har en räckvidd på maximalt 400 km, vilket möjliggör effektiv laddning under förarens raster. Med en totalvikt som kan uppgå till 28 ton (6×2 solochassi) är den utformad för att tillfredsställa de strikta kraven inom svenskt näringsliv, både på regional och stadsnära nivå.
Marcus Torin, Country Sales Manager för Hedin Nordic Truck AB (tidigare IVECO Sweden), anser att S-eWay är ett betydande tillskott för att främja omställningen av transportsektorn i Sverige:
”Det känns mycket positivt att vi nu kan introducera en helelektrisk tung lastbil på den svenska marknaden och därmed vara med och utmana övriga aktörer. Det här är ett viktigt steg i vår långsiktiga miljöstrategi och vi ser stora möjligheter med den här typen av elektrifiering. I takt med att vårt nätverk växer ser vi verkligen fram emot att bidra till en mer hållbar transportsektor,”
säger han.
S-eWay kommer i en mängd olika konfigurationer, med fokus på distributionsanpassade chassin för den svenska marknaden. Det erbjuds ett 4×2-chassi som rymmer 18 pallar samt ett 6×2-chassi för upp till 24 pallar, båda med AD-hytt och en hög nivå av standardutrustning.
Modellerna är förberedda för den fullständiga MY24-uppdateringen (inklusive GSR) från IVECO:s modellprogram och är utrustade med luftfjädring. Standardutrustningen inkluderar spegelkameror och Alcoa Dura-Bright-fälgar, vilket förbättrar både effektiviteten och vikten. Batteriet har en garanti på 6 år, 600 000 kilometer eller 160 MWh använd energi, beroende på vad som inträffar först.
”IVECO har alltid varit känt för mångsidighet och styrka. Med den elektriska S-eWay erbjuder vi svenska åkerier en robust, pålitlig och utsläppsfri transportlösning som klarar även de mest krävande uppdragen. Det här är ett fordon som kombinerar verklig prestanda med smart teknik och komfort,”
fortsätter Marcus Torin.
S-eWay kombinerar kraft och flexibilitet, med en räckvidd på upp till 400 km och snabbladdning som klarar upp till 350 kW.
Lastbilen har en avancerad elektrisk drivlina från FPT Industrial med en e-axel och två elmotorer som ger en effekt på upp till 480 kW och ett vridmoment på 1 800 Nm. E-axeln minskar energiförluster och förbättrar effektiviteten och räckvidden. Dessutom erbjuds upp till tre olika ePTO-lösningar för att driva utrustning som kranar, tippflak och kylaggregat.
Förarhytten är designad med fokus på komfort och erbjuder en nästan ljudlös körning med minimal vibration. Det digitala instrumentklustret är användarvänligt och möjliggör full kontroll för föraren. Med hög standardutrustning, inklusive Full-LED-strålkastare och elektrohydraulisk styrning, får föraren en modern och säker arbetsmiljö.
”Lanseringen av S-eWay stärker vår position som en av Sveriges ledande leverantörer av elektriska transportfordon. Med Klimatpremien och andra incitament på plats får våra kunder goda förutsättningar att välja en nollutsläppslösning som S-eWay – och vi står självklart redo att stötta dem i processen med att söka bidrag till grön omställning,”
avslutar Marcus Torin.
IVECO S-eWay är nu tillgänglig för beställning, med förväntad leverans under första halvåret 2026.