X
gmsa news
Nordic region's business magazine • Juni 7, 2025
gmsa NEWS

No menu selected

Prenumerera
Logga in

No menu selected

No menu selected

http://gmsa%20news

Effektiv laddning: Nyckeln till att övervinna utmaningar för elbilar i Sverige

Publicerad Juni 7, 2025

Jesper Jelivi från energihanteringsföretaget Eaton betonar att förbättrad laddning kan vara svaret på Sveriges elbilsutmaningar. Elbilsmarknaden växer, men Sveriges laddinfrastruktur är efter i utvecklingen. EU:s krav på utökade laddpunkter skapar ett tillfälle för att stärka elektrifieringen, vilket kräver strategiska beslut och hållbara energilösningar. Misslyckande kan leda till att vi missar våra klimatmål.


För att nå klimatmålen och säkerställa elbilars framtid krävs nu strategiska investeringar. Från årsskiftet inför EU krav på att alla uppvärmda byggnader med minst 20 parkeringsplatser ska installera en laddpunkt för elbilar, vilket gäller både ny- och befintliga byggnader. Detta är en del av EU:s energiprestandadirektiv (EPBD) och syftar till att accelerera elektrifieringen.


Trots motstånd från vissa fastighetsägare som anser att det är en kostsam åtgärd, representerar dessa regler en strategisk möjlighet. Klimatklivet kan täcka upp till 70 procent av installationskostnaderna och laddplatser kan generera intäkter. Dessutom höjer dessa möjligheter fastigheternas värde. De som agerar nu får ett försprång innan skärpta krav införs 2027.


En effektiv laddinfrastruktur handlar inte bara om antal laddare utan också om placering och tillgänglighet. Många elbilsägare laddar hemma eller på jobbet. För invånare i flerfamiljshus och stadsmiljöer krävs dock laddlösningar i miljöer där människor vistas längre, som på arbetsplatser och vid köpcentrum.


Därför är destinationsladdare avgörande för lösningarna framöver. Genom att strategiskt placera laddare på rätt ställen optimeras infrastruktursystemet och användarnas vardag. Fokus bör skifta från kvantitet till effektiv och strategisk placering av laddpunkter.


Många nuvarande destinationsladdare använder AC-teknik, som är långsam och ineffektiv. Detta skapar frustration och slöseri med resurser. Små DC-laddare, som erbjuder snabbare och mer pålitlig laddning, är framtiden för offentlig laddning. De kan ladda en tredjedel av ett batteri på 45 minuter genom att leverera hög effekt direkt till batteriet.


För att öka hållbarheten kan DC-laddare kombineras med energilagringslösningar. Genom att lagra billig el under natten eller från solceller kan kostnader minskas och belastningen på elnätet avlastas. Detta är en hållbar väg framåt och bidrar till att säkra Sveriges framtida laddinfrastruktur.


Om vi inte investerar i laddinfrastruktur nu riskerar vi att misslyckas med våra klimatmål och hämma utvecklingen av elbilsmarknaden. Brister i infrastrukturen kan snabbt undergräva konsumenternas förtroende, vilket skadar elektrifieringen.Hos andra länder har detta redan visat sig.


Genom att kombinera små, effektiva DC-laddare med energilagringslösningar som utnyttjar förnybar energi kan vi effektivt hantera laddutmaningarna och skapa ett robust system för framtiden. Nu är det tid att agera genom att investera i lösningar som stärker elektrifieringen och gör Sverige till en förebild i övergången mot ett klimatneutralt samhälle.


Eaton är ett företag inom intelligent energihantering som strävar efter att förbättra livskvaliteten och miljön globalt. Vi utvecklar produkter för datacenter, kraftförsörjning, industri och den kommersiella sektorn, samt bostäder, transport och mobilitet. Vi är engagerade i hållbar affärspraxis och hjälper kunder att hantera energi både idag och i framtiden.


Genom att dra nytta av globala trender för elektrifiering och digitalisering påskyndar vi övergången till förnybar energi och arbetar för att lösa akuta utmaningar inom energihantering. Det är vårt mål att bygga ett mer hållbart samhälle för nuvarande och kommande generationer.

Mest lästa
  1. Framtidens Forskning Får Ny Kraft

  2. Ett steg mot elektrifiering inom transporter

  3. FixuTaxi nytt nyckelavtal för Helsingfors centralstation

my code
Fler intressanta artiklar

Cramo omorganiserar i Norden och utser ny ledare i Norge

Publicerad June 7, 2025

Cramo fortsätter sin expansion och fördjupning av samarbetet med ägarbolaget Boels Rental. De norska och svenska verksamheterna integreras i en ny struktur som ger en närmare koppling till koncernens ledning.I…

Laddinfrastrukturens framtid för elbilar i Sverige

Publicerad June 7, 2025

Jesper Jelivi från företaget Eaton framhäver att laddningseffektivitet är avgörande för att bemöta Sveriges utmaningar med elbilar. Marknaden för elfordon växer, men vårt laddningssystem hänger inte med. EU:s nya riktlinjer…

Elektrisk lastbil lanseras i Sverige

Publicerad June 7, 2025

Den svenska marknaden tar ett stort steg mot omställning med introduktionen av den nya elektriska lastbilen S-eWay från IVECO och Hedin Nordic Truck. Lastbilen har en imponerande räckvidd av upp…

Trender för tunnlar på världens största kongress

Publicerad June 7, 2025

Det är tydligt att teknologiska framsteg, efterfrågan på högkvalitativa injekteringsmetoder och ett ökat fokus på miljövänliga byggen präglar den aktuella utvecklingen inom tunnelföretagande. Här presenteras våra observationspunkter från den internationella…

Cramo omstrukturerar nordiska verksamheten och utnämner ny vd i Norge

Publicerad June 7, 2025

Cramo fortsätter att stärka sin verksamhet genom att förbättra samarbetet med moderbolaget Boels Rental. De norska och svenska verken kommer nu att ingå i en ny struktur som ger dem…

FixuTaxi får kontrakt för Helsingfors centralstation

Publicerad June 7, 2025

Från och med den 6 juni 2025 kommer FixuTaxi, som är en del av det nordiska taxiföretaget Cabonline, att ingå i en exklusiv grupp av två operatörer med direkt tillgång…

Effektiv laddning: Nyckeln till att övervinna utmaningar för elbilar i Sverige

Publicerad June 7, 2025

Jesper Jelivi från energihanteringsföretaget Eaton betonar att förbättrad laddning kan vara svaret på Sveriges elbilsutmaningar. Elbilsmarknaden växer, men Sveriges laddinfrastruktur är efter i utvecklingen. EU:s krav på utökade laddpunkter skapar…

Endast eldrivna lastbilar introduceras på den svenska marknaden

Publicerad June 7, 2025

Med introduktionen av den elektriska lastbilen S-eWay tar IVECO och Hedin Nordic Truck ett betydande steg mot att uppnå utsläppsfri godstransport i Sverige. Denna lastbil erbjuder en räckvidd på upp…

Tre trender från världens tunnelsektor

Publicerad June 7, 2025

Tekniska innovationer, behovet av högkvalitativa injekteringsmetoder och ett ökat fokus på miljövänliga samt tidsbesparande byggmetoder präglade årets World Tunnel Congress. Här presenterar vi våra insikter från denna betydande mässa inom…

Förbättring av Vildmarksvägen i fjällen

Publicerad June 7, 2025

Under sommarsäsongen inleder Svevia projektet att stärka Vildmarksvägen, Sveriges mest högt belägna asfalterade väg. Arbetet innefattar fräsning och ny beläggning på en sträcka av cirka fem mil. Det utförs på…
http://gmsa%20news
http://gmsa%20news
GMSA NEWS Data Policy Cookie Policy