Ökning av fartygstrafik i Hormuzsundet
Publicerad juni 24, 2026
Publicerad juni 24, 2026

Måndagens navigering genom Hormuzsundet var den mest intensiva sedan krigsutbrottet, enligt analyser från Kpler. Allt fler fartyg visar nu möjlighet att passera genom sundet.
Minst 35 handelsfartyg passerade Hormuzsundet under dagen, och på tisdagsmorgonen observerades flera tankfartyg i området.
Denna förändring tolkas som ett tecken på att redare alltmer förlitar sig på att Iran kommer att tillåta passage av fartygen, säger en analytiker till Bloomberg.
Iran och USA kom överens i måndags om att upprätta kommunikationskanaler för att säkerställa sjöfartsledens öppenhet.
– Hormuzsundet kommer aldrig att återgå till förhållandena före kriget och kommer att förvaltas av Islamiska republiken Iran i enlighet med internationell rätt, säger Mohammad Bagher Ghalibaf, chefsförhandlare i kontakterna med USA, enligt statliga nyhetsbyrån Irna.