Regeringens initiativ för närboende till vindkraftverk
Publicerad juni 24, 2026
Publicerad juni 24, 2026

Den svenska regeringen planerar att ge invånare nära nya vindkraftverk möjligheten att lösa in sina fastigheter. En ny utredning kommer att inledas för att föreslå hur denna process ska utformas.
”Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion”, säger energiminister Ebba Busch i ett pressmeddelande.
Utredningen ska föreslå att ersättningen för inlösta fastigheter ska baseras på det värde som skulle ha gällt om vindkraftverken aldrig byggts.
För att öka acceptansen för nya vindkraftverk har regeringen tidigare infört stöd till kommuner som tillåter sådana anläggningar. Dessutom kan närboende få ekonomisk kompensation.