Regeringen inför nytt stöd för grannar till vindkraftverk
Publicerad juni 24, 2026
Publicerad juni 24, 2026

Regeringen har beslutat att ge möjlighet för boende nära nya vindkraftverk att lösa in sina fastigheter. En utredning kommer nu att inledas för att utarbeta detaljer kring denna process.
”Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion”, säger energiminister Ebba Busch i ett pressmeddelande.
I utredningen ska det föreslås att värdet av den inlösta fastigheten ska motsvara vad den skulle ha varit värd utan närheten till vindkraftverken.
För att öka acceptansen för vindkraft har regeringen tidigare infört stöd till kommuner som godkänner nya vindkraftsparker. Kompensation kan också ges till närboende.