Allvarlig utveckling inom svensk skola
Publicerad september 3, 2025
Publicerad september 3, 2025
Utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L) uttrycker oro över Skolverkets senaste rapport. Enligt denna rapport tappar svenskfödda elever i sina studier, vilket är en allvarlig utveckling.
”Barn som har det extra tufft i skolan ska mötas av speciallärare”, säger hon.
Rapporten visar att niondeklassarnas resultat har försämrats, särskilt bland svenskfödda elever med svaga resultat.
”Det här är en utveckling som jag och regeringen tar på stort allvar. Skolan är den viktigaste instansen för att ge fler barn och unga möjlighet att lyckas i livet”, framhåller hon.
Trots olika insatser ser Skolverket inga förbättringar. Sambandet mellan familjebakgrund och skolresultat förblir starkt, där barn från högutbildade hem har större chans att lyckas.
Mohamsson betonar att regeringen, med Liberalerna i ledning, genomför den största skolreformen på 30 år.
”Det handlar bland annat om att de barn som har det extra tufft i skolan ska mötas av speciallärare i mindre undervisningsgrupper och inte lämnas ensamma framför en skärm. Kunskap, arbetsro och kvalitet ska inte vara ett lotteri utan en självklarhet för varje elev, oavsett bakgrund eller bostadsort”, förklarar hon.