Blind box-konceptet och dess påverkan på konsumenter
Publicerad september 15, 2025
Publicerad september 15, 2025
Blind boxar, där innehållet är dolt, har blivit alltmer populära i handeln. Dessa förpackningar erbjuder en spännande överraskning och påverkar konsumenters köpbeteende. Tänk på samlarkort där man inte vet vilka figurer eller spelare man får, ett fenomen som har existerat länge.
Idag säljs inte bara leksaker utan även kläder och godis i dessa hemliga lådor. Bland de mest kända produkterna finns Labubu, Smiski och Sonny Angel.
– Det bygger på ett överraskningsmoment förstås. Utöver köpet blir uppackningen en upplevelse i sig, säger hon.
Ökningen av blind boxar har också påverkats av unboxing-videor, där människor visar upp sina inköp. Dessa videor har funnits länge, men det dolda innehållet skapar ett större intresse.
– Själva öppningen blir ännu mer till en upplevelse när det kan delas med många människor via sociala medier, säger hon.
Detta fenomen lockar konsumenter till upprepade köp. En studie från 2019 visade att nästan 70 procent av köpare av samlarleksaker är villiga att köpa blind boxar flera gånger för att få den figur de önskar.
Trots att dessa produkter främst riktar sig till vuxna, är det många barn som också visar intresse. Det har lett till att Sveriges konsumenter kräver tydligare riktlinjer.
– Marknadsföringen är mycket mer aggressiv i dag. Det behöver ses över för att skydda barn, säger hon.