Förbättrad konsumtion spåras i svensk ekonomi
Publicerad december 14, 2025
Publicerad december 14, 2025

HUI Research förutser att ökade hushållsinkomster kommer att stimulera den svenska ekonomin under det kommande året. Det finns positiva tecken på att konsumtionen kan öka, vilket skulle påverka den ekonomiska tillväxten betydligt.
William Lindquist, analytiker på HUI Research, påpekar att ”Förutsättningarna för ökad konsumtion framöver är starkare än på väldigt länge”.
Detta tyder på att 2026 kan bli ett gynnsamt år för detaljhandeln, drivet av sänkta matpriser och en starkare ekonomisk situation för hushållen. Dessa faktorer förväntas gynna sällanköpshandeln, inklusive bygghandel och hemelektronik.
Lindquist nämner att ”Under det tredje kvartalet upplevde detaljhandeln den starkaste tillväxten man har gjort sedan 2021. Så det finns en ganska god anledning att vara optimistisk inför framtiden”.
Trots dessa ljusglimtar kvarstår dock hög arbetslöshet och en ökning av företagskonkurser under 2026. Lindquist framhåller att många företag har lidit av låga marginaler under en längre tid, vilket skapar osäkerhet på arbetsmarknaden.
Han betonar också att ”Det är en fortsatt väldigt stor press på företagen och på företagens lönsamhet”. Trots ökad köpkraft förväntas konsumenterna förbli prismedvetna, och lågprishandeln förutspås fortsätta växa.
För modehandeln är situationen mer utmanande, där ökad konkurrens från lågprisaktörer och den starka second hand-marknaden sätter press på försäljningen. Lindquist konstaterar att ”Vi har en second hand-marknad inom modehandeln som är väldigt stark och den största delen av second hand sker ju konsumenter sinsemellan”.