Julhandeln når nya höjder med ett uppdämt behov
Publicerad november 9, 2025
Publicerad november 9, 2025

Under det kommande julfirandet förväntas försäljningen passera 100 miljarder kronor, en ökning från förra årets cirka 97 miljarder kronor. HUI, ett analysföretag ägt av Svensk Handel, rapporterar en stark tillväxt driven av hushållens ökade köpkraft.
Enligt analytikern William Lindquist har lägre räntor och en avtagande inflation bidragit till en mer optimistisk syn på privatekonomin.
”Det finns ett uppdämt behov av att konsumera efter år av återhållsamhet,” säger han.
Flera hushåll planerar att spendera mer på lyxiga julprodukter i år, efter att ha anpassat sig till högre prisnivåer.
”Förra julen pratade jag lite om ”substitutjulen” – man kanske bytte ut den ekologiska julskinkan mot ett billigare alternativ. I år kollar vi kanske mer på premiumalternativ och delikatesser i butikshyllorna, det är inte lika hårt prisfokus längre,” säger hon.
För sällanköpsvaruhandeln, inklusive möbler och hemelektronik, förutspår HUI en ökning på 3 procent, efter en nedgång på 2 procent året innan.
”Det är ofta kapitalkrävande inköp och många konsumenter avstod från det i fjol när pengarna inte riktigt räckte till. Så här finns nog ett ganska stort och uppdämt konsumtionsbehov,” säger han.
Julklappar till barn prioriteras alltid, och leksakshandeln har haft en positiv tillväxt de senaste åren. Trots en mer dämpad prognos för mode- och elektronikhandeln förväntas ingen bransch drabbas hårt i år.
HUI publicerar årligen prognoser för julhandeln som omfattar all försäljning i december, inklusive både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln.
”I prognosen inkluderar HUI både fysisk handel och e-handel,” säger hon. HUI arbetar med analyser och ägs av Svensk Handel.