Julklappsbudgetar ökar markant bland svenskarna 2025
Publicerad december 9, 2025
Publicerad december 9, 2025

Svenskarna förbereder sig för årets julfirande med en ökad budget för julklappar. En ny undersökning från Infostat, genomförd på uppdrag av Länsförsäkringar, visar att den genomsnittliga julklappsbudgeten uppgår till 3 348 kronor, en märkbar ökning från fjolårets 3 000 kronor.
Det framkommer att en femtedel av svenskarna anser att julen medför högre kostnader än de har råd med, vilket kan leda till ekonomisk stress inför det nya året. Julklappsbudgeten ökar, men skillnaderna mellan hushåll är betydande.
Ökningen i julklappsbudgeten förklaras främst av stigande priser. Hushåll med högre inkomster planerar att spendera i genomsnitt 5 106 kronor, medan de med lägre inkomster beräknar sig att lägga 1 969 kronor. Hon säger, ”Julen är en härlig tid men den är också ekonomiskt utmanande för många. Sätt ett tak för julklappsinköpen för att minska risken att nästa år börjar med ekonomisk stress.”
Barnfamiljer är ofta de som drabbas hårdast av dessa finansieringsutmaningar. 22 procent av respondenterna uppger att de spenderar mer än de har råd med under julen. Ännu fler, 36 procent, känner att de lägger ut mer än de vill. Hon säger, ”Det är lätt att vilja köpa den där leksaken till sitt barn även om den egentligen är för dyr. Försök prata igenom situationen med familjen om du har små marginaler så förväntningarna hamnar på en rimlig nivå.”
Undersökningen visar specifika belopp som olika grupper planerar att spendera på julklappar. Hemmaboende barnfamiljer planerar att lägga 4 541 kronor, medan ensamma hushåll bara avsätter 2 365 kronor. Det framgår tydligt att inkomstnivåer påverkar julklappsutgifterna.
För att undvika ekonomiska problem under julen rekommenderas fem strategier: sätt en tydlig budget, planera inköp i förväg, diskutera ekonomi med familjen, överväg alternativa gåvor och undvik kreditköp. Dessa insikter kan hjälpa familjer att förbereda sig bättre för julen och dess kostnader.
Undersökningen genomfördes online med 1 510 svarande mellan 18 och 84 år, insamlade mellan den 11 och 18 november 2025.