Konsumentbeteende under Black Week visar ökad handel
Publicerad november 22, 2025
Publicerad november 22, 2025

Enligt statistik från Statistiska centralbyrån handlar svenskarna betydligt mer under Black Week. Förra året översteg handlen till och med försäljningen under veckan före jul.
”Julhandeln har börjat förskjuta sig mer mot november,” säger hon.
Under Black Week, som infaller den sista veckan i november, spenderade svenska hushåll 11,7 miljarder kronor mer än under en vanlig vecka. Genomsnittlig konsumtion för en vecka låg på 48 miljarder kronor.
Den senaste sexårsperioden visar att omsättningen under Black Week legat 7,2 miljarder kronor över det normala.
Per hushåll handlar det om cirka 1 500 kronor mer under denna vecka.
Den mest intensiva konsumtionen sker under Black Friday, där förra årets siffror visade en omsättning på elva miljarder kronor, vilket är cirka fyra miljarder över en genomsnittlig dag.
Det handlar främst om sällanköpsvaror, inklusive elektronik. Men påverkar detta handeln under omkringliggande veckor?
”När den här veckan är slut går man in i julhandeln. De veckorna ligger också över en genomsnittlig vecka,” säger hon.
Trots detta har november snott en del av försäljningen från december, och i januari och februari minskar konsumtionen avsevärt. Totalt sett ökar dock konsumtionen bara marginellt under året.
SCB:s siffror visar att handeln var högre under sista veckan i november jämfört med veckan före jul.