Konsumentombudsmannen inleder grupptalan mot DNB för återbetalning av privatleasingkostnader
Publicerad december 10, 2025
Publicerad december 10, 2025

Ungefär 50 000 privatleasingkunder hos DNB kan potentiellt ha rätt till återbetalning. Detta följer av att banken har höjt månadskostnaden genom ett villkor som nu bedöms vara ogiltigt. Konsumentombudsmannen, KO, har därför beslutat att inleda en grupptalan hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att återkräva överbetalningar, enligt ett pressmeddelande.
Striden uppstod eftersom DNB och bilhandlarna marknadsförde leasingavtalen som avtal med fasta avgifter, där allt utom drivmedel och skatter ingick. Trots denna information använde DNB ett prisjusteringsvillkor som möjliggjorde kostnadsökningar kopplade till ränteförändringar, vilket överraskade många kunder. Enligt Patent- och marknadsdomstolen är villkoret oskäligt och KO tror också att det är ogiltigt.
KO uppskattar att de överdebiterade beloppen kan uppgå till miljardbelopp. Eftersom DNB inte har återbetalat summorna frivilligt, vänder sig KO nu till ARN för att få en prövning av frågan. Att inleda en grupptalan i ARN är ovanligt, vilket gör detta ärende ännu mer intressant.
Pär Magnusson, processråd vid KO, betonar att priset är en av de viktigaste faktorerna vid avtal. Han framhåller att konsumenterna inte har kunnat förutse hur månadsavgiften skulle kunna förändras på grund av det ogiltiga villkoret. Därför har de inte haft möjligheten att förstå kostnaden för att leasa en bil från DNB.
Grupptalan omfattar kunder som har ingått avtal med DNB mellan 2020 och februari 2023 och som fått sin månadskostnad höjd på grund av det ogiltiga villkoret. Berörda konsumenter behöver inte vidta några åtgärder, då KO driver processen kollektivt. När ARN har fattat sitt beslut kommer Konsumentverket och KO att publicera information om beslutet på sina webbplatser och via medier.
Det är oklart hur lång tid prövningen kommer att ta, men KO bedömer att den kan pågå i upp till ett år. Om ARN ger KO rätt kan kunderna senare behöva kontakta DNB för att begära sina pengar tillbaka.
Vanliga frågor och svar (FAQ):
Gäller det här alla som har privatleasat bil? Nej, det gäller endast kunder som leasat via DNB under den angivna perioden.
Behöver jag anmäla mig någonstans? Nej, KO sköter ärendet automatiskt.
Hur mycket pengar kan jag få tillbaka? Beloppet varierar beroende på hur mycket månadskostnaden har höjts.
När kan pengarna betalas ut? Först efter ARN:s beslut, och om de går på KO:s linje.
Behöver jag själv bevisa vad jag betalat? Inte i nuläget. Om ARN ger KO rätt kan det bli aktuellt senare.