Konsumtionen kring jul når nya höjder i Sverige
Publicerad december 18, 2025
Publicerad december 18, 2025

Dagarna före jul utgör en av de mest intensiva perioderna för handeln i Sverige, där hushållen ökar sina utgifter avsevärt. Julhandeln inleds tidigt och kulminerar veckan innan julafton med stora inköp, både i fysiska butiker och online.
Enligt SCB:s statistik handlade svenska hushåll för nästan 48 miljarder kronor under en vanlig vecka. Den veckan före jul sköt konsumtionen dock i höjden och nådde över 60 miljarder kronor, vilket är en markant ökning.
Översikt av konsumtionsstatistiken visar att det under den veckan i genomsnitt förekom 11,6 miljarder kronor mer i konsumtion än under normala veckor. Under 2024 var ökningen cirka 12 miljarder kronor.
Inköpen omfattar både dagligvaror som mat och dryck, samt sällanköpsvaror där julklappar står i fokus. En särskild dag, dagen före julafton, syns i statistiken.
– Dagen före julafton i fjol handlade hushållen för 10,9 miljarder kronor under en dag. Det är den tredje högsta summan i vår dagsdata hittills, säger en statistiker på SCB.
Julhandeln har också blivit alltmer förskjuten, och statistik visar en ökning av konsumtionen redan från mitten av november. Genomsnittligt har konsumtionen varit cirka 660 miljoner kronor högre per dag under den perioden.
– Konsumtionen ökar med drygt 2 400 kronor per capita under dessa veckor, säger en statistiker på SCB.
Trots julens betydelse är det Black Friday som har etablerat sig som den största konsumtionsdagen. Under 2024 konsumerade hushållen mest den 29 november med 11,1 miljarder kronor.
– Black Friday 28 november i år var den dag då det konsumerades mest enligt vår data, som sträcker sig från 2019, säger en statistiker på SCB.
Flera faktorer driver julhandeln, inklusive traditioner och kampanjer. Kombinationen av Black Friday, löneutbetalningar och förberedelser för julen bidrar till förändringarna i konsumtionsmönstren.
Statistiken visar att Black Friday är den största konsumtionsdagen, följd av dagarna före jul. Veckan innan jul ökar konsumtionen med över 11 miljarder kronor jämfört med genomsnittet.
Julhandeln har därmed blivit en betydande faktor för både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln, särskilt inom mat och julklappar.