Kritik mot förslaget att förbjuda aktiebolag inom skolan
Publicerad oktober 30, 2025
Publicerad oktober 30, 2025

Kritiken växer mot Liberalernas förslag att förbjuda aktiebolag som driftsform för skolor, med allvarliga konsekvenser för både företag och elever. Almega Utbildnings förbundsdirektör, Andreas Mörck, anser att detta förslag kan leda till en katastrofal situation för över en miljon svenskar.
Han påpekar att både stora och små skolföretag kan drabbas, vilket skulle tvinga 340 000 elever att söka nya skolor. ”Då står Sverige inför en kunskapskollaps”, säger han.
Mörck uttrycker sin oro över att förslaget presenteras innan regeringen ens har lagt fram sin proposition om vinstbegränsning. ”Jag gillar en fri och öppen debatt. Men det presenteras på ett sådant tendentiöst sätt”, fortsätter han.
Enligt Lena Lingman, skolchef för Hudikskolan, ger aktiebolagsformen trygghet och stabilitet. Hon kritiserar debatten som präglas av myter och efterlyser en mer faktabaserad diskussion. ”Det finns otroligt mycket mytbildning kring friskolor som jag under ganska många år nu har känt att det är tröttsamt att lyssna på”, säger hon.
Mörck framhåller att friskolor ofta presterar bättre än kommunala skolor och att lärare på friskolor är mer nöjda med sina arbetsförhållanden. ”Går man för snabbt fram och genomför stora förändringar, då står Sverige inför en kunskapskollaps”, säger han.
Diskussionerna kring friskolor fokuserar ofta på vinst och utdelningar, men det saknas en djupare analys av skolornas verkliga utmaningar. ”Det handlar kanske ytterst om att det behövs ytterligare resurser till svensk skola”, betonar han.
Förslaget om ett vinstförbud hotar 1 300 fristående skolor och deras 340 000 elever. Mörck varnar för att de snabba förändringarna kan undergräva de val som föräldrar och elever har gjort.
Lingman, som drivit sin friskola i två decennier, framhäver fördelarna med aktiebolagsformen, inklusive transparens och ekonomisk uthållighet. ”Aktiebolag är en driftsform som har fungerat väldigt bra för oss”, säger hon.
Hon framhäver vikten av att diskutera kvalitet inom skolor snarare än att enbart fokusera på driftsformer. ”Det finns bra friskolor och det finns bra kommunala skolor. Vi borde kunna lära oss av varandra”, menar hon.
Debatten kring förslaget har väckt oro och frustration bland dem som driver friskolor. ”Det är inte seriöst att komma med den typen av förslag. Jag ser det enbart som ett politiskt utspel”, säger Lingman.
Båda, Mörck och Lingman, efterlyser en mer nyanserad och faktabaserad diskussion om skolans framtid och dess utmaningar. ”Man behöver sansa sig lite grann”, avslutar Mörck.