Kritik mot Trafikverket: Infrastrukturprioriteringar ifrågasätts
Publicerad december 22, 2025
Publicerad december 22, 2025

Trafikverkets nya förslag till nationell transportinfrastruktur har väckt stark kritik från kommuner i hela Sverige. Regeringen ska fatta beslut om prioriterade projekt i början av 2026. Trots en historiskt stor budget på 1171 miljarder kronor är många kommuner missnöjda. ”Vi här uppe bidrar mest i landet till Sveriges BNP. Att vi ändå missgynnas, det är obegripligt”, säger hon.
Framstående brister i infrastrukturen har uppmärksammats, inklusive flaskhalsar och bristande satsningar för både klimat och beredskap. Kritiken har varit omfattande sedan förslaget presenterades för åren 2026 till 2037. Birgitta Larsson (S) från Gällivare påpekar att det är oacceptabelt att glesbefolkade områden inte får sina behov tillgodosedda.
Larsson uttrycker att Malmbanan, Sveriges viktigaste exportlänk, inte är dimensionerad för nuvarande och framtida behov. ”Malmbanan är egentligen Sveriges mest betydande exportlänk och ändå är den inte dimensionerad för varken dagens behov eller morgondagens prognostiserade volymökning”, säger hon. Hon framhäver att det krävs snabba åtgärder för att hantera de problem som drabbar Malmbanan.
Torkild Strandberg (L) i Landskrona menar att infrastrukturen hotar tillväxten i regionen. ”Man får inte hamna i en situation där infrastrukturen blir en bromskloss för Sveriges eller den här regionens tillväxt och det finns ju en överhängande risk för det”, säger han. Han framhåller även behovet av åtgärder i Skåne för att möta kommande behov.
Flera kommuner i södra och västra Sverige har också uttryckt besvikelse över att viktiga projekt, som dubbelspår längs västkusten, har skjutits på framtiden. Kritiker har pekat på att Trafikverket klargör att investeringar i storstadsregionerna prioriteras, vilket lett till att andra områden, som Norrbotten, känner sig åsidosatta.
Även Karlstads kommun har påpekat bristen på internationellt fokus i planeringen. ”Den gränsöverskridande infrastrukturen har inte prioriterats högt i förslaget för den nationella planen”, skriver de. Många kommuner ställer sig positiva till offentlig-privat samverkan för infrastrukturfinansiering för att öka möjligheterna till investeringar.
Larsson avslutar med att understryka att investeringar i Norrbotten är avgörande för framtida tillväxt och att nuvarande förslag inte tillgodoser detta behov. Sista datumet för remissvar är den 30 december 2025. Regeringen planerar att fatta beslut tidigt 2026, men Trafikverket har avböjt att kommentera situationen.