Kritik mot tullregler hindrar frakt från Kina till Sverige
Publicerad september 12, 2025
Publicerad september 12, 2025
Trots att svenska flygplatser är redo att ta emot frakt från Kina, landar den istället i Danmark och transporteras med lastbil till Sverige. Branschen riktar nu kritik mot Tullverket. ”Finns bara förlorare”, säger Johan Ljungberg, ansvarig för affärs- och strategiska projekt på Örebro flygplats.
Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, menar att Tullverket motverkar den svenska logistiksektorns utveckling och överimplementerar EU-lagstiftning. ”Faktum är att Tullverket i det här fallet tillämpar EU:s regelverk på ett sätt som gör det svårare för våra företag”, säger han.
Kämpfe beskriver hur Tullverket kräver fysisk skanning av varje försändelse, vilket inte är ett krav i grannländerna. ”Därför blir vägen längre, då vi hade kunnat ta emot frakten på svenska flygplatser”, säger han.
Johan Ljungberg betonar att Tullverkets tolkning hindrat Örebro flygplats från att attrahera asiatiska flygbolag. ”Vi har haft dialoger med asiatiska flygbolag, men när de hörde om hårdare tullregler i Sverige trodde de att vi blandade ihop oss med Norge”, säger han. Vid en ansökan om att hantera IOSS-sändningar visade det sig att reglerna tolkades annorlunda i Sverige än i övriga EU.
IOSS-sändningar, även kallade lågvärde-sändningar, omfattar paket under 150 euro som skickas från länder utanför EU. ”Det kan vara 500 till 600 olika paket i en box, vilket innebär en stor arbetsinsats för oss”, påpekar Ljungberg.
Han konstaterar att Örebro flygplats har förlorat två affärer till andra länder. ”Man sätter ju liksom handeln ur spel”, säger han. Om de kunde ta emot frakt från Kina skulle det kunna tredubbla omsättningen.
Johan Ljungberg framhäver att Köpenhamns flygplats har investerat i nya faciliteter för e-handel, vilket skapar en osund konkurrenssituation. ”Det bör vara lättare att kontrollera gods som kommer till våra flygplatser än gods som transporteras från Danmark”, säger han.
Den kraftiga importen av varor från kinesiska e-handelsplattformar har också kritiserats för att urinera på kemikalieregler. ”Det snedvrider konkurrensen när svenska företag följer strikta lagar, men konkurrenter kan använda produkter utan sådana krav”, säger en expert.
Fredrik Kämpfe påpekar att kritik mot e-handel och fraktfrågan är olika ämnen. ”Importen ska EU hantera, varför kan vi inte tillåta våra flygplatser att ta emot den?”, frågar han.
Carina Asplund, chef på Tullverkets uppbördsavdelning, framhåller att Tullverket har ansvar för att se till att regler efterlevs. ”Därför ställer Tullverket krav på att informationen om lågvärdesförsändelser stämmer överens med vad som ankommit till EU”, skriver hon.
Frågan om varför den svenska tolkningen av tullregelverket skiljer sig från andra länder kvarstår. ”Tullverket ansvarar för tillämpningen av regelverket i Sverige”, säger hon. Dagens system där frakt först landar i Danmark och transporteras till Sverige skapar ineffektivitet, men förslag finns för att reformera tullunionen.