Ökande antal internationella skolor i Sverige
Publicerad oktober 6, 2025
Publicerad oktober 6, 2025

Antalet internationella skolor i Sverige har ökat markant, från 9 skolor år 2013 till 24 skolor år 2024. Denna ökning innebär en mer än fördubbling under en period av drygt tio år, enligt en nyligen publicerad rapport från SCB.
Internationella skolor erbjuder utbildning i grundskola och gymnasium, men följer inte den svenska läroplanen. Istället använder de sig av internationella program eller läroplaner från andra länder för att möta behoven hos familjer som vistas i Sverige under kortare perioder.
Majoriteten av de internationella skolorna är belägna i storstäder, där hälften av skolorna i Stockholm och dess pendlingskommuner. ”En stor del av de internationella skolorna finns i storstäder”, säger hon.
Av eleverna i dessa skolor var 63 procent utrikes födda under 2024. Indien var det mest framträdande födelselandet, med 22 procent av eleverna, följt av USA och Storbritannien.
Lärarna på dessa skolor är också internationella, där 75 procent är utrikes födda. Den mest förekommande nationaliteten bland lärarna är brittisk, med 15 procent, och 11 procent kommer från USA.
En märkbar skillnad mellan internationella och svenska skolor är föräldrarnas utbildningsnivå. Hela 76 procent av eleverna i internationella skolor hade minst en högutbildad förälder under 2024, vilket är högre än motsvarande siffra för svenska skolor, som är 65 procent.
Det finns flera vanliga frågor om internationella skolor, såsom hur många skolor som finns och vilka elever som går där. Generellt är det många utrikes födda studenter som deltar, oftast från Indien, USA och Storbritannien. Lärarna är främst från engelsktalande länder, och en betydande andel av eleverna kommer från högutbildade familjer.