Ökande krav på kontorsarbete: Utmaningar och reaktioner
Publicerad juni 23, 2026
Publicerad juni 23, 2026

Trenden har skiftat. Många arbetsgivare vill nu att tjänstemännen återvänder till kontoren. – Det har blivit ett skifte sedan en tid tillbaka, säger hon.
Under pandemin för 4–5 år sedan började många tjänstemän att arbeta hemifrån, en förändring som blivit det nya normala på många arbetsplatser.
Nyligen har arbetsgivarna uttryckt önskemål om att få tillbaka sin arbetskraft på plats. Fysiska möten anses förbättra innovationskraften, vilket ofta nämns som ett skäl.
Enligt den senaste statistiken från SCB arbetar över 1,6 miljoner personer minst en dag i veckan hemifrån, vilket utgör 38 procent av alla sysselsatta. För 20 år sedan var den siffran cirka 20 procent.
Det har dock skett en tydlig minskning av antalet personer som arbetar hemifrån, enligt SCB:s statistik. Lastbilsjätten Scania har nyligen uttryckt en önskan om att få tillbaka den del av sin personal som arbetat hemifrån, vilket har lett till protester.
Även företag som Volvo och Ericsson har mött motstånd mot liknande krav. Camilla Frankelius noterar att fler företag nu börjar ställa krav på att deras anställda ska återvända till kontoret.
– Både inom gruv- och tekniksektorn, läkemedelsindustrin och pappersbranschen diskuteras dessa frågor nu, säger hon.
Peter Mellin, Sverigechef på Sodexo, bekräftar denna trend och säger att han märker av en ökad närvaro på kontoren. – Det kommer in fler människor till kontoren nu än det gjorde för ett tag sedan, säger han.
Förr var måndagar och fredagar ofta lugna dagar. – Jag skulle säga att måndagen är borta. Däremot ser vi fortfarande en fredagsskillnad, säger han, och meddelar att företagen börjar reglera sina arbetsplatser tydligare.
Även om det är viktigt med regler, varnar facket för att det inte får bli för strikt. Camilla Frankelius menar att arbetsgivarna riskerar att skjuta sig själva i foten. – Arbetsgivarna riskerar att skjuta sig själva i foten, säger hon.
Det är också värt att notera att inte alla har haft möjlighet att arbeta hemifrån. Vissa anser att tjänstemännen kan verka gnälliga, särskilt för dem som måste vara på plats.
Enligt Frankelius har många kontor genomgått förändringar under åren och det kan saknas tillräckligt med arbetsplatser för alla. Det har rapporterats om problem som långa toalettköer och dålig arbetsmiljö.
– Det är viktigt för arbetsgivaren att förtydliga vad som är den stora vinsten med att alla är på kontoret, säger hon.
Fakta: Så många jobbar på distans första kvartalet 2026, åldrar 20–66 år: Totalt sysselsatta, 4 310 000; Jobbar hemifrån minst hälften av dagarna, 421 000; Hälften av dagarna, 173 000; Mindre än hälften av dagarna, 1 062 000; Arbetade inget hemifrån, 2 640 000. Källa: SCB.