Olive Garden testar mindre portioner som svar på förändrade matvanor
Publicerad september 23, 2025
Publicerad september 23, 2025

Restaurangkedjan Olive Garden i USA prövar att introducera mindre portioner till ett sänkt pris. Anledningen är att många amerikaner nu använder mediciner för viktminskning som minskar aptiten.
Som en del av strategin för att erbjuda mer prisvärda menyer och öka försäljningen, har utvalda restauranger inom kedjan implementerat denna förändring, meddelade vd Rick Cardenas under en presentation av den senaste kvartalsrapporten.
Testet syftar till att anpassa sig till de förändrade matvanorna i landet, där konsumenter allt oftare väljer att minska sina restaurangbesök för att spara pengar. Cardenas framhöll att de första resultaten har varit ”uppmuntrande”.
– De har rätt portionsstorlek till rätt pris för en grupp konsumenter som i slutänden kommer att driva på försäljningen, säger han.
En studie från Lightspeed Commerce, publicerad i augusti, visar att 44 procent av vuxna i USA beställer från barnmenyer, vilket de gör för att få tillgång till lägre priser, mindre portioner och enklare alternativ.