Problem med kontantautomater på väg att lösas
Publicerad september 26, 2025
Publicerad september 26, 2025

Fortfarande råder det utmaningar med kontantautomater i västra och mellersta Sverige, men lösningar förväntas inom kort. Enligt Johan Nilsson, marknadschef för Bankomat AB, bedöms situationen vara normaliserad mot slutet av september.
Under de senaste månaderna har automater varit stängda eller saknat kontanter, vilket har frustrerat många. Föreningen Kontantupproret har till och med inlämnat en anmälan till JO angående Post- och telestyrelsens tillsyn över automaterna.
Trots dessa svårigheter ser Bankomat positiva förändringar. Nilsson säger:
”Vi ska vara tillbaka till en generell tillgänglighet där 98-99 procent av våra automater är tillgängliga.”
Bakgrunden till problemen är att företaget har valt att ta över driften från kontanthanteringsföretaget Loomis. Inledande resursbrister har lett till att cirka 100 av de 1200 automaterna har varit ur bruk under vissa perioder.
Halvårsstatistik visar att kontantuttagen minskat, där varje svensk i snitt tog ut 341 kronor i månaden, vilket är en nedgång med 14 procent jämfört med året innan. Nilsson förklarar:
”Strulet med stängda automater delvis påverkat, samtidigt har den genomsnittliga minskningen legat på cirka 10 procent årligen de senaste tio åren.”
Företaget planerar att minska antalet automater och har under det senaste halvåret stängt omkring 20 stycken. Nilsson förväntar sig att 900 till 1 000 automater är en miniminivå för att uppfylla lagkrav och efterfrågan.