Svenska bilisters ovilja att överge traditionella startkablar
Publicerad december 10, 2025
Publicerad december 10, 2025

Svenska bilförare fortsätter att förlita sig på startkablar, trots att det finns modernare och mer säkra alternativ. En ny studie från CTEK och Norstat avslöjar att över hälften av bilägarna fortfarande använder startkablar för att starta sina bilar med urladdade batterier, medan endast en fjärdedel väljer att använda en batteribooster med inbyggda skydd.
Undersökningen visar att problem med urspårade batterier är vanliga bland svenska bilister. Nästan två tredjedelar av bilisterna har upplevt detta problem vid något tillfälle, och 30 procent har drabbats flera gånger. Trots detta fortsätter användningen av traditionella startkablar att dominera.
Yngre förare tycks vara mest benägna att använda startkablar. Bland de som är 18–35 år anger 56 procent att de använder startkablar, medan endast 18 procent använder batteribooster, vilket är lägst i alla åldersgrupper. Detta är anmärkningsvärt med tanke på de potentiella risker som är förknippade med startkablar, enligt CTEK.
Johan Strömer, marknadschef på CTEK, framhäver att startkablar kan orsaka spänningsspikar och gnistor, vilket kan skada bilens elektronik och i sällsynta fall leda till säkerhetsproblem. En batteribooster kan starta bilen direkt och har skyddande teknik som är skonsam mot moderna bilars avancerade elektroniksystem.
Det finns också tydliga regionala skillnader i valet av metoder för att starta bilen. I norra Mellansverige använder så många som 62 procent startkablar, medan motsvarande siffra i övre Norrland är 44 procent. Samtidigt använder 43 procent i övre Norrland batteribooster, vilket tyder på en större medvetenhet om säkerhetsaspekter och risker vid oförutsedda situationer.
CTEK lanserar nu sina egna batteriboosters, RB 3000 och RB 4000, för att erbjuda ett säkrare och mer bekvämt alternativ för bilstart i alla situationer. Denna lansering är en reaktion på hur vanligt det är att bilister möter startproblem.
Undersökningen, som genomfördes av Norstat på uppdrag av CTEK i september 2025, inkluderade 1102 svenska bilägare, jämnt fördelade mellan män och kvinnor. Av dessa hade 484 någon gång blivit bärgade. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ för svenska bilister.
FAQ:
Varför är startkablar mindre säkra än en batteribooster? Felaktig användning av startkablar kan orsaka spänningsspikar, gnistor och skador på bilens elektronik.
Hur fungerar en batteribooster? En batteribooster levererar ström direkt till batteriet med inbyggda skydd som förhindrar skador på elektroniksystem.
Vilka åldersgrupper använder oftast booster? Äldre förare använder booster i större utsträckning än yngre, som oftare väljer startkablar.