Toyota hotar GM:s position som ledande biltillverkare i USA
Publicerad juni 26, 2026
Publicerad juni 26, 2026
Toyota närmar sig General Motors i strävan att bli den främsta biltillverkaren i USA. Efterfrågan på hybridbilar ökar, medan marknaden för helt elektriska fordon avtar, vilket gynnar den japanska tillverkaren.
Enligt en prognos från Cox Automotive förväntas Toyotas försäljning i USA öka med nästan 1 procent till 1,25 miljoner fordon under årets första halva, rapporterar CNBC.
Samtidigt spås General Motors en nedgång på 7,2 procent till 1,33 miljoner fordon.
Charlie Chesbrough, seniorekonom och chef för branschanalyser på Cox Automotive, säger:
”Med den utvecklingstakt vi ser just nu kan GM behöva titta sig över axeln när vi närmar oss årets slut. Toyota skulle potentiellt kunna gå om dem som den största biltillverkaren på den amerikanska marknaden.”
Chesbrough framhåller att han inte förutspår att Toyota kommer att gå om GM, men han kallar situationen ”oroande för General Motors.”
Toyota fortsätter att investera i både elbilar och hybrider, där företaget länge varit ledande. General Motors har i sin tur fokuserat på helt elektriska modeller.
Enligt Cox Automotive förväntas försäljningen av elbilar minska med 23,3 procent under årets första halva, medan hybridförsäljningen förväntas öka med cirka 10 procent.
Stephanie Valdez Streaty, chef för branschanalyser på Cox Automotive, kommenterar:
”Hybrider har verkligen sin stund just nu.”