Utmaningar för svenska livsmedelsproducenter
Publicerad september 10, 2025
Publicerad september 10, 2025
Svenska livsmedelsproducenters försäljning har minskat avsevärt under det andra kvartalet i år, jämfört med samma period förra året. Enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev kan en sänkning av matmomsen tillfälligt gynna den svenska livsmedelsproduktionen.
Livsmedelsföretagens chefsekonom, Carl Eckerdal, påpekar att de svåra tiderna för branschen inte är över.
”Efter några exceptionellt tuffa år hade företagen verkligen behövt positiva signaler från konsumenterna. Men de ekonomiska hjulen snurrar inte och då håller folk igen,” säger han.
Ett förslag om sänkt matmoms kan potentiellt öka köpkraften, men på längre sikt krävs mer än tillfälliga lösningar.
”Våra politiker måste se till att det blir enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige,” säger han.
Trots minskad försäljning har lönsamheten under perioden visat tecken på förbättring.
”Vägen tillbaka till mer normala lönsamhetsnivåer har varit svår och hälften av våra medlemmar har fortfarande inte nått ända fram,” förklarar han.
En av orsakerna till den minskade försäljningen är den växande importen av egna märkesvaror (EMV). Tidigare har EMV-varor med märkningen ”Från Sverige” varit populära, men nu tappar de mark.
”Flera av våra medlemmar producerar EMV åt handeln men med lägre lönsamhet. Svenskproducerad EMV är alltså något av ett tveeggat svärd för livsmedelsindustrin,” kommenterar han.
Exporten blir nu allt viktigare för svenska producenter. För nästan hälften av företagen har exporten ökat under de senaste tre åren, men lönsamheten för exporterade varor är ofta lägre än för inhemska.
”Det är ett svårlösligt dilemma för en bransch som exporterar produkter med en genomsnittligt låg förädlingsgrad,” säger han.