Kris för Kepp.se: Postnord stoppar frakt till USA utan förvarning
Publicerad oktober 10, 2025
Publicerad oktober 10, 2025

Postnord har oväntat stängt av frakt till USA, vilket har skapat en allvarlig situation för mindre företag som Kepp.se. Joel Waugh och Annie Näslund, som driver företaget, uttrycker sin frustration och oro över försäljningens kraftiga nedgång.
Enligt Annie Näslund har de drabbats hårt av beslutet, som kom utan förvarning. ”Vi går varje dag och bara väntar på att vi ska få börja skicka paket till USA igen,” säger hon.
Kepp.se, som tillverkar miniatyrer till dockhus, har länge haft USA som sin största marknad. ”Situationen har fått mycket stora konsekvenser, till en början förlorade vi nästan all vår försäljning,” berättar hon.
Den plötsliga förändringen beror på nya tullregler i USA. Tidigare kunde varor under ett visst värde skickas utan tull, men nu måste nästan alla paket beskattas. ”Det är ju inte bara vi som blir påverkade av det här utan det är alla småföretag som säljer till USA,” tillägger Näslund.
Den bristande informationen från Postnord har förvärrat situationen. Annie fick reda på förändringen av sin far. ”Hade min pappa inte sagt någonting så hade vi kanske inte ens vetat om det förrän vi kom till Postnords företagscenter för att lämna in paket,” konstaterar hon.
Postnord har meddelat att fraktstoppet gäller tills en lösning kan implementeras. Björn Bergman från Postnord beskriver beslutet som ”beklagligt men nödvändigt” för att uppfylla de nya amerikanska kraven.
Trots att Kepp.se har lyckats öka försäljningen på andra marknader, kvarstår osäkerheten. ”Det känns ju som att vi kommer att missa den i USA,” säger Näslund, som framhåller att Postnord haft en bristande kommunikation om förändringarna.
Företaget har haft en stabil tillväxt och nått en omsättning på cirka 900 000 kronor. ”Vi har nu lyckats komma upp i ungefär 50 procent av vår tidigare försäljning,” förklarar hon. Men framtiden ser fortfarande dyster ut.
”Att det gick så bra för oss och att vi var så hoppfulla inför framtiden och så händer en sådan här sak,” avslutar Näslund. TN har sökt kontakt med Postnord för ytterligare kommentarer.