Keir Starmer avgår som partiledare för Labour
Publicerad juni 23, 2026
Publicerad juni 23, 2026

Storbritanniens premiärminister Keir Starmer meddelar sin avgång som ledare för Labour under en pressträff på 10 Downing Street. Han kommer att kvarstå som premiärminister tills partiet utsett en efterträdare.
I ett känslosamt tal förklarade Starmer att han har lyssnat på partiets medlemmar, som uppenbarligen har tappat förtroendet för honom. Därför avgår han nu som ledare, vilket öppnar upp för ett val inom Labour.
Starmer står under press på grund av låga opinionssiffror, och situationen har förvärrats av att utmanaren Andy Burnham nu sitter i underhuset. Att vara ledamot i parlamentet är en förutsättning för att bli Labours partiledare och premiärminister.
Med detta steg kommer Storbritannien att ha haft sju premiärministrar på ett decennium. Starmer verkar vilja överlämna makten på ett ordnat sätt, med hopp om att den nya ledaren ska kunna stabilisera läget. Burnham kommer att behöva tid för att förbereda sig innan han kan tillträda.
En anonym minister kommenterade, ”Andy har inget manskap som är redo för att flytta in på Downing Street, han behöver tid för att förbereda sig,”. Det finns även frågor om huruvida Burnham ska bli partiledare utan motkandidater. Tidigare minister Wes Streeting har signalerat intresse för att delta i ledarvalet.
Kvinnliga profiler som Angela Rayner sägs också överväga att ställa upp, för att säkerställa att valet inte blir en renodlad manlig maktkamp. Är det nu Andy Burnhams tur att leda?