Regeringen investerar i nötköttsproduktionen med 150 miljoner kronor
Publicerad juni 25, 2026
Publicerad juni 25, 2026

Regeringen planerar att besluta om stöd till svenska bönder för att öka produktionen av nötkött. – En åtgärd som stärker svenska bönders konkurrenskraft, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.
Nötköttsproduktionen i Sverige har drabbats av svårigheter. Brist på kor och producenter har lett till att många har lagt ner sina verksamheter, vilket har resulterat i en långvarig brist på nötkött och kraftigt stigande priser de senaste åren.
Producentpriserna för nötkött (ungtjur) har mer än fördubblats sedan 2020, enligt Jordbruksverket.
För att hantera situationen beslutade regeringen om stöd till lantbrukarna. Ersättningen kommer att gälla dikor och innebär 1 000 kronor per diko och år, liknande den ersättning som redan ges till mjölkbönder.
Totalt 14,3 miljoner euro, motsvarande cirka 150 miljoner kronor, har avsatts för denna ersättning, vilket beräknas starta den 1 januari nästa år, men först måste EU-kommissionen godkänna Sveriges begäran om ändring av den gemensamma jordbrukspolitiken.
Ersättningen kommer att finansieras genom omfördelning av medel från andra ersättningar inom miljö och djurvälfärd där det finns överskott, enligt regeringen.
Peter Kullgren meddelade att beloppsgränsen för investeringsstöd sänks från 200 000 till 50 000 kronor, vilket möjliggör fler mindre investeringar för bönderna. – Vi förstärker också betesmarksersättningen med 600 kronor per hektar, säger han.
Målet är att ersättningen ska förbättra lönsamheten för bönderna. – Det är en marknad som styrs av tillgång och efterfrågan, har man en bristsituation så ökar priserna. Det är också avgörande att bönderna får rimlig betalning för sina produkter.
Den sänkta gränsen för investeringar ger lantbrukarna möjlighet att införa eller bygga ut virtuella stängsel, vilket underlättar för fler djur på bete, enligt Kullgren.