Irak överväger utträde ur OPEC om produktionskvoten inte höjs
Publicerad juni 26, 2026
Publicerad juni 26, 2026

Irak signalerar en möjlighet att lämna OPEC om landet inte får en justering av sin produktionskvot. Detta meddelande kommer i kölvattnet av Förenade Arabemiratens avhopp från organisationen för att möjliggöra ökad oljeproduktion, vilket lägger extra press på oljekartellen, enligt rapporter från Bloomberg.
Oljeministeriets talesperson Salim Al-Rikabi påpekar att Irak för närvarande inte planerar att lämna OPEC. Regeringen understryker dock att organisationen måste revidera landets produktionsgränser.
Al-Rikabi förklarade:
”Om kravet inte tillgodoses måste ett beslut fattas om huruvida man ska stanna kvar eller dra sig tillbaka”, säger hon.
Under lång tid har Irak uttryckt missnöje med de begränsningar som OPEC+ infört. Landet hävdar att en ökning av oljeexporten är nödvändig för att återuppbygga sin ekonomi efter årtionden av konflikter och ekonomiska sanktioner.
Iraks överskridanden av de fastställda produktionskvoterna har ofta kritiserats av Saudiarabien, som förespråkar en mer restriktiv politik för att stödja oljepriserna.
Ett irakiskt utträde skulle kunna skada OPEC kraftigt, då Irak är en av de grundande medlemmarna. Landet har länge varit missnöjt med OPEC:s produktionsbegränsningar.
Samtidigt finns det ett tryck bland flera oljeproducenter att öka produktionen, trots att marknaden redan har ett överskott av olja. Detta ökar risken för interna konflikter och potentiella priskrig.
FAQ: Iraks hot om att lämna OPEC
Varför överväger Irak att lämna OPEC?
Landet kräver en ökning av sin produktionskvot för att kunna öka oljeutvinningen. Har Irak fattat ett beslut om att lämna OPEC?
Nej, landet bekräftar fortsatt engagemang i organisationen, men utesluter inte en eventuell avsked.