Stena Bulks vd om trafiken genom Hormuzsundet
Publicerad juni 26, 2026
Publicerad juni 26, 2026

Erik Hånell, vd för Göteborgsbaserade Stena Bulk, är beredd att låta företagets fartyg navigera genom det konfliktfyllda Hormuzsundet. – Ja. Skulle det vara ett beslut som behövdes just nu så hade beslutet varit att vi skulle gå igenom, säger han.
Sedan bombkriget mot Iran inleddes av USA och Israel den 28 februari har Stena Bulk haft vad Hånell beskriver som ”en handfull” fartyg förankrade i Persiska viken.
I mitten av maj lyckades rederiet evakuera ett av dessa fartyg med amerikansk eskort.
Den senaste tidens utveckling har dock gjort det möjligt att börja normalisera sjötrafiken till och från länder kring viken, enligt Hånell.
– Vi ser ju att många fartyg går igenom nu, säger han.
Danska Mærsk har nyligen meddelat att de har framfört ett fartyg genom sundet.
Enligt konsultbyrån Kpler har minst 172 fartyg passerat farleden sedan den 18 juni, och FN:s marina organ IMO har bekräftat att säkerhetsgarantier och processer för trafiken har etablerats.
Hånell betonar att beslutet att navigera genom sundet ännu inte är aktuellt.
– Men just i dag behöver vi inte besluta om att gå igenom eller inte. Det är fortfarande några dagar bort innan vi kommer att behöva ta ett slutgiltigt beslut, säger han.
Det kan även bli aktuellt att skicka nya fartyg till hamnar i Persiska viken för att hämta last under de kommande veckorna, enligt redaren.
Hånell förväntar sig inte att Stena Bulk ska behöva betala någon avgift för att passera genom farleden nära Irans kust.
Enligt honom ska detta hanteras i direkta kontakter mellan myndigheter i Iran och det land där fartygen är registrerade.
Innan kriget utbröt den 28 februari hade Stena Bulk normalt sett upp till 12–13 av sina 60 tankfartyg i Persiska viken.
Förutom råolja transporterar Stena Bulks fartyg även bensin, flygbränsle, diesel och kemikalier.