Samtalen mellan USA och Iran inleds i Schweiz
Publicerad juni 22, 2026
Publicerad juni 22, 2026

Samtal har inletts mellan delegationerna från USA och Iran, tillsammans med medlarländerna Pakistan och Qatar, bekräftar Qatar. Det hela sker efter att tidigare förhandlingar ställdes in hastigt. USA:s vicepresident JD Vance och Trumps svärson Jared Kushner representerar USA, medan Irans delegation leds av utrikesminister Abbas Araghchi och talman Mohammad Bagher Ghalibaf.
Vance uttryckte hopp om ”framsteg i kärnenergifrågan” och andra viktiga frågor, innan han reste över Atlanten. Irans president, Masoud Pezeshkian, förklarade att Iran är villigt att försäkra att landet inte avser att bygga kärnvapen, trots att de inte tänker avstå från rätten att anrika uran.
Talespersonen för det iranska utrikesdepartementet, Esmaeil Baqaei, betonade att konflikten mellan Hizbollah och Israel i Libanon kommer att vara prioriterad under samtalen. Han tillade att Iran inte kan gå in i ”förhandlingsfasen av det slutliga avtalet” om konflikten inte löses.
Israel har riktat attacker mot Hizbollah-mål i Libanon, vilket Iran har svarat på med hot om att stänga Hormuzsundet. USA:s president Donald Trump har dessutom hotat med tullar om en överenskommelse inte nås inom 60 dagar. Samtalen äger rum i en anläggning i Schweiz.