Svensk julhandel präglas av högre kostnader och teknologiska hjälpmedel
Publicerad november 7, 2025
Publicerad november 7, 2025

Trots stigande priser förbereder svenskarna sig för att investera mer i julklappar i år än tidigare. Det är inflationen som driver denna trend snarare än den traditionella glädjen av att ge. En färsk studie från Accenture visar att många upplever ökad ”köpstress”, vilket resulterar i att de ibland avbryter sina inköp.
Inför julen 2025 planerar hela 85 procent av svenskarna att spendera lika mycket som eller mer än föregående år, med en genomsnittlig budget på 5 758 kronor per person. Detta innebär en ökning på nästan 13 procent jämfört med 2024. Dock beror denna ökning i stor utsträckning på högre priser snarare än en ökad köplust.
Av deltagarna i undersökningen anger 46 procent att de spenderar mer på grund av dyrare varor, medan endast 19 procent gör det för att unna sig något extra. Yngre generationer, såsom Gen Z och millennials, planerar att lägga ut mer, med Gen Z som i snitt förväntas spendera 6 668 kronor.
För att bemöta den ekonomiska pressen planerar fler att börja handla tidigare (51 procent) och att dra nytta av reor och prisjämförelser (37 procent). Julhandeln är dock inte bara en glädje; den medför också mycket stress för många.
Hela 75 procent av de tillfrågade upplever att julshoppingen är så stressande att de ibland avbryter sina inköp helt. Särskilt bland Gen Z och yngre millennials är denna siffra ännu högre, på hela 83 procent. De främsta orsakerna till denna stress är överflödet av reklam (75 procent), för många alternativ (72 procent) samt rädslan för att göra fel val (69 procent).
För att navigera i denna komplexa shoppingvärld vänder sig allt fler till generativ AI, vars användning mer än fördubblats under det senaste året, från 31 till 63 procent. Sju av tio svenskar planerar att använda AI under julhandeln för att exempelvis följa prissänkningar (43 procent), jämföra produkter (41 procent) och sammanfatta recensioner (39 procent).
Den fysiska handeln får dessutom en ny chans, trots den pågående digitaliseringen. Tre av tio svenskar söker sig till butiker för att få klarhet, inspiration och mänsklig kontakt. För 43 procent är det avgörande att kunna se och känna på produkterna, medan 40 procent uppskattar den julstämning som butikerna erbjuder.
Snjezana Maric, ansvarig för Accentures detaljhandelsstrategi i Norden, säger:
”Vi går nu mot en tid där shoppingupplevelsen blir mer som ett samtal och rådgivning. AI ger kunderna personliga tips och handlarna möjligheten att skapa en sammanhållen upplevelse över alla kanaler.”