Effektivisering av väg- och järnvägsbyggande
Publicerad december 16, 2025
Publicerad december 16, 2025

Regeringen avser att utforska nya metoder för hantering av statliga väg- och järnvägsprojekt. Ett förslag är att inrätta ett nytt statligt bolag som ska ansvara för planering och byggnation av dessa projekt, parallellt med Trafikverket.
Utredaren Claes Norgren framhåller vikten av dessa förändringar för att påskynda byggandet av infrastruktur.
– Det här kan inte vänta, säger hon. Behovet är stort.
Infrastrukturminister Andreas Carlson betonar att syftet med regeringens initiativ är snabbare byggande samt att få mer valuta för varje spenderad skattekrona.
Den nuvarande strukturen, där Trafikverket är den primära aktören efter att regeringen har fastställt ramar och prioriteringar, har visat sig otillräcklig. Många projekt försenas och överskrider ofta budgeten avsevärt.
Norgren har även fått i uppdrag att identifiera specifika projekt som skulle vara lämpliga för det nya bolaget. Han nämner bland annat E4-sträckor vid Skellefteå, sträckan Kongberget-Gnarp vid Sundsvall samt Södertörnslänken i södra Stockholm.
Inom järnvägsområdet lyfter han fram Tomteboda bangård i Solna, sträckan Hässleholm-Lund samt Norrbotniabanan som potentiella projekt.