Sverige och EU-förhandlingar: Ebba Busch talar om framsteg
Publicerad juni 27, 2026
Publicerad juni 27, 2026

Energiminister Ebba Busch (KD) har lagt konflikten med EU:s energikommissionär Dan Jørgensen bakom sig. En ny överenskommelse möjliggör användning av flaskhalsavgifter för att stödja kärnkraftsutbyggnad. Denna enighet nåddes under ett möte i Luxemburg där EU:s medlemsländer diskuterade nätpaketet.
– Det här är en avgörande lagstiftning på väg mot en riktig energiunion, säger energikommissionär Dan Jørgensen nöjt efter uppgörelsen.
Även Ebba Busch uttrycker tillfredsställelse trots tidigare motstånd. – Ja, det får man säga. Det är nästan en otänkbar förflyttning som vi har lyckats få till. Inga av de pengar som uppkommit hittills av svenskarnas elpengar . . . kommer att få användas för någonting annat än i Sverige, säger hon.
Den nya överenskommelsen innebär att flaskhalsavgifter som uppstår inom ett land ska användas enbart där. För avgifter mellan länder gäller att de endast får användas för gemensamma projekt och kan max användas till 25 procent av kostnaderna. Sveriges självbestämmande av pengarna har varit central.
– Vi har fått in skrivningar om att när man har uppnått det som elmarknadsdirektivet stipulerar – att pengarna ska användas primärt till nätutbyggnad – så ska man kunna använda pengarna mer flexibelt för sådant som ökar användningen av nätet, säger Busch.
Trots att kärnkraftsstöd inte nämns, ser hon det som en möjlighet. – Det kan vara många olika åtgärder – kärnkraft skulle kunna vara en av dem. Men det är upp till oss att göra den tolkningen, säger hon.
Uppgörelsen möjliggör också att Sverige kan återuppta projekt för nya elkablar till Danmark, vilket pausades under konflikten med EU. Men detta kommer inte att ske hastigt.
– Vi vill se att kommissionens löften verkligen håller för implementering fullt ut i verkligheten. Vi har inte bråttom, säger Busch i Luxemburg.
Det är också värt att notera att denna uppgörelse inte avslutar hela flaskhalsförslaget. Ytterligare förhandlingar med EU-parlamentet återstår innan hela paketet kan fastställas.
Flaskhalsinkomster uppstår när överföringskapaciteten för el mellan områden är otillräcklig. Inkomsterna från dessa avgifter tillfaller Svenska kraftnät, som ansvarar för elöverföringen.
De största prisskillnaderna finns mellan elområde 2 och 3. Målet är att Svenska kraftnät ska använda dessa inkomster för att förbättra stamnätet och öka kapaciteten, men hittills har inkomsterna överstigit investeringarna.